my big family...photos ni masa ayah dan bonda baru berkahwin.

my big family...photos ni masa ayah dan bonda baru berkahwin.

my big family...

my big family...

my big family...

my big family...

Sabtu, 5 November 2011

so macamana bila dah tahu memang mudah nak hack?

1) Betapa mudahnya suatu akaun atau web itu mudah digodam atau diceroboh pleh hackers. sebab panduan telah diberikan
2) Hackers akan lebih seronok jika jumlah laman web atau blog yang digodam lebih banyak berbanding team hackers lain..diorang ni ramai, siap ada team lagi tu.
3) Tiada satu pun sistem yang benar-benar selamat sebab bank pun kena godam..laman web kerajaan US pun pernah kena godam..jadi? akaun korang lagilah mudah diorang nak godak tau.
4) Peningkatan jumlah penggodam akan sentiasa meningkat. yerlah ramai mana orang boleh belajar jika panduan begini bersepah kat internet..free pulak tu.Hmmmm…tu yang pening..bila dah ramai reti nak guna internet cara tak betul ni, susah jugak. Saya pernah juga ditawarkan aritu akaun kad kredit yang diorang dah hack..giler apa..tapi memang saya tolak lah sebab memang tak halal benda tu..dia kata, janganlah guna untuk beli makanan, belilah benda kat internet dan janganlah guna lebih dari 100USD..haaa…siap ajar lagi cara nak guna..tu akaun kad kredit..pastu ada lagi diorang tawarkan akaun streamyx.

Jadi macamana ni?

Komputer ni, hanya ada 1 cara baca..jadi semua pelajar komputer mesti tahu cara ni..jadi apa jua yang dibina untuk komputer, mestilah cara asasnya yang sama..macamana pelik sistem tu, mesti cara bacanya sama..tu lah antara sebab mudah akaun facebook, akaun hosting, web dan blog untuk dihack. tapi mungkin berbeza dari segi susah atau mudahnya nak godam. Lagilah jika guna open-source seperti wordpress, joomla, opencart dan lain-lain..walaupun kita bina sendiri theme, mesti ikut cara asas wordpress kan? haaaa..tu lah mesti ada cara untuk dihack..

Susah kan sekarang ni?

Jangan risau, kita cuba yang terbaik..iaitu:
1) Pastikan password tu sangat susah nak diteka..TOLONGLAH JANGAN tukar password ke password mudah sangat..macam admin123, pas123, pass234 dan lain-lain. Ramai yang saya bantu antaranya dah tukar password ke password sangat mudah. Kalau boleh tukar ke password yang takde 1 cerita dan selitkan nombor yang tidak mengikut turutan..contohnya makan2selipar, banktipu357, hack192mudah dan sebagainya. satu lagi, tolong jangan buat password dalam maksud BI..wat password dalam BM..
2) Pastikan username tu lain dari domain atau email berkaitan. Contohnya jika domain kita hostingaku.com, sistem hacking tu akan cuba dengan ringkasan domain tersebut antaranya hostinga, hosting1, hostaku, dan seangkatan dengannya. Ni memang common untuk hosting provider akan buat. Tapi kalau kat JOMHosting, kami akan tukar usernamer tersebut ke suatu yang susah sistem ni nak teka..walaupun ada client cakap susah, tapi susah itulah yang selamatkan akaun mereka dari di hack.
3) Jangan gabra atau kalut..jika web atau blog kena hack, cuba hubungi pihak hosting provider untuk recover web tersebut.

Hmmm..so macamana bila dah tahu memang mudah nak hack?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan