my big family...photos ni masa ayah dan bonda baru berkahwin.

my big family...photos ni masa ayah dan bonda baru berkahwin.

my big family...

my big family...

my big family...

my big family...

Ahad, 13 November 2011

°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø,¸Berhati-hati untuk save password di Google Chrome browser°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø,¸

Kebiasaan bagi web developer, antara add-on yang popular di Mozilla Firefox ialah Firebug. Hal ini adalah untuk memudahkan sebarang pindaan dibuat kepada page tersebut. Firebug ini memudahkan Dekan mengaplikasi sebarang pindaan tanpa perlu membuka kembali coding dan upload sekerap mungkin supaya ia menjadi seperti dikehendaki.
Dan disebabkan sebelum ini Dekan jarang menggunakan Chrome, maka alkisahnya dua minggu lepas, semasa Dekan menghadiri satu bengkel berkaitan tenaga, cuma satu plug power sahaja dibekalkan, menyebabkan Dekan terpaksa berkongsi komputer dengan awek sebelah. Awek ini pula, keteradvancenan cuma mempunyai Google Chrome sahaja selain IE.
IE memang dah out dah bagi Dekan, jadi, Dekan pun gunalah Chrome Browser beliau. Semasa membuka mail.yahoo.com, ops, kelihatan nama beliau dan password yang di-asteriskkan. Tanpa Dekan sedari, tangan ini meright-click dan menekan ‘Inspect Element’ dan… well, sekian terima kasih.
Rupa-rupanya Inspect Elemen ini sama seperti Firebug add-ons Firefox, maka dengan mengubah sedikit sahaja coding, terpaparlah passwordnya. Credit to Mr A, rakan jahatku dua tahun lepas kerana pelbagai trik-trik tersebut masih boleh dipraktikkan.
Oleh itu berhati-hatilah ketika mahu save password di Chrome kerana walaupun terdapat pelbagai software yang boleh uncover that asterisk, namun hanya menggunakan browser tersebut sudah memadai.

P/S: It works on my housemates and colleagues also.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan