my big family...photos ni masa ayah dan bonda baru berkahwin.

my big family...photos ni masa ayah dan bonda baru berkahwin.

my big family...

my big family...

my big family...

my big family...

Ahad, 13 November 2011

.•¯(_.•¯(_.•¯(_Pengurusan Pengetahuan_)¯`•._)¯`•._)¯`•.

Siapa di sini yang pernah dengar istilah Knowledge Management? Semestinya ramai yang tidak pernah dengar, ia adalah istilah yang majorly digunapakai dalam bidang pengurusan, minorly dalam IT.Ada sesetengah orang berpendapat Knowledge Management (Pengurusan Pengetahuan) ini tidak pernah wujud atau boleh dicapai kerana kita tidak boleh ‘menguruskan pengetahuan’. Betul. Namun untuk pengetahuan pembaca yang masih setia semua, itulah kerja Dekan pada tahun ini dari awal tahun sampai sekarang.

Walaupun ‘menguruskan pengetahuan’ untuk syarikat, namun blog sendiri tidak terurus. Baiklah, Dekan cerita sedikit tentang Knowledge Management (KM). KM ini banyak dipraktikkan oleh organisasi-organisasi supaya pengetahuan itu dapat direkod, dijaga dan dikongsi boleh berlaku dengan efisyennya. Mungkin antara sedar dengan tidak, organisasi anda mempraktikkannya tapi tidak menakannya sebagai KM. Walau bagaimanapun, istilah KM lebih meluas merangkumi keseluruhan organisasi misalnya dan lebih teratur berbanding apa yang mungkin ada praktikkan sekarang.

Antara unsur yang perlu ada dalam KM ialah Pengetahuan (Knowledge), Orang (People) dan Proses (Process). Jika terdapatnya tiga unsur ini, maka KM boleh dipraktikkan dengan efisyennya. Berkenaan bidang IT pula, KM melihat IT sebagai ‘tools’ terbaik untuk meng’enhanced’kan dalam proses perkongsian, preserved dan sharing maklumat yang penting. Jadi, penglibatan IT adalah terbaik pada masa kini sebagai teknologi bagi mempercepatkan (drive) proses KM.

-imej KM

- imej IT in KM

Jadi untuk projek Dekan sekarang, setiap orang dalam organisasi mempunyai pengetahuannya tersendiri dalam bidang-bidang yang mereka mahir. Dan mereka tidak akan mengongsikannya sebarangan kerana “Knowledge is Power’. Maka, apa yang boleh dilakukan ialah memberi ganjaran kepada mereka jika berlaku proses sharing tersebut. Namun, antara cara lain yang difikirkan sesuai oleh Dekan ialah menggunakan elemen Proses dalam KM untuk mempercepatkan proses perkongsian.

Kiranya semua proses sedia ada akan di’tune-in’ kepada proses perkongsian maklumat secara langsung, pengetahuan itu dapat direkodkan dan digunakan sebaiknya. Jadi, projek ini dinamakan Process Oriented Knowledge Management.

- imej kedudukan POKM.

Baiklah, jika ada di antara pembaca yang ingin berkongsi pendapat atau telah mempraktikkan KM, boleh sama-sama berdiskusi dengan Dekan dengan menghubungi admin /at/ mywindowsxp.info

Tiada ulasan:

Catat Ulasan