my big family...photos ni masa ayah dan bonda baru berkahwin.

my big family...photos ni masa ayah dan bonda baru berkahwin.

my big family...

my big family...

my big family...

my big family...

Ahad, 13 November 2011

(¯`'·.¸(♥)¸.·'´¯) Akaun Hosting Kena Gantung? Server Overload?(¯`'·.¸(♥)¸.·'´¯)

Bertemu lagi dalam blog aku. Kali ni adalah kali yang kedua aku tulis/ menulis artikel dalam bulan dua ni. Sebenarnya aku ni banyak idea kalau nak tulis blog. Cuma rajin atau malas. Tu ja. Hi3. Ok. Dalam artikel kali ni, aku akan menceritakan sedikit sebanyak mengenai webhosting / server yang overeload. Kalau webhosting overload, akaun kita akan terus di block. Ok. kat cni aku nak gtau.. Kalau kita gunakan server resource yang tinggi, pihak hosting berkemungkinan untuk menggantung akaun kita. Sebenarnya, ada dua cara pihak hosting gunakan untuk gantung akaun kita. Cara yang pertama ialah dengan depa setkan pada cPanel. Kalau depa setkan melalui cPanel, akaun kita akaun digantung secara automatik bila kita gunakan server resource yang banyak. Kaedah ni biasanya digunakan pada webhosting yang percuma. Contoh yang paling jelas adalah x10hosting.com. Cara yang kedua adalah dengan depa monitor depa punya server. Samada menggunakan cPanel ataupun Putty ataupun sebagainya. Cara yang kedua ni adalah kaedah yang paling berkesan. Sebab apa? Sebab cara yang kedua adalah dengan cara pihak hosting (manusia) sendiri yang tolong setelkan. Contohnya macam ni. Akaun aku guna server load yang tinggi sebab aku dok buat backup untuk akaun aku. Jadi, depa xkan gantung akaun aku sebab aku dok backup. Tapi, kalau akaun aku guna server load yang tinggi sebab aku guna leeching script, depa akan terus gantung akaun aku. Macam tu la. Hi3… Panjang betul mukaddimah. Kalau nak tau lebih lanjut, tekan more>>


Ok. Kat cni aku akan kongsikan satu script yang memang menggunakan server resource yang tinggi. Script ni adalah bernama…..

1. net2Ftp

2. RapidLeech

3. Glype Proxy

Ha. Ni dia. Script ni memang menggunakan server resource yang tinggi. Jadi, kalau hampa tetap nak guna, hampa kena ada Virtual Private Server ataupun Dedicated Server hampa sendiri. Jadi, kalau hampa ada pasang 3 script yang aku senaraikan tu, lebih baik hampa buang ataupun letakkan pada .htaccess “deny from all”.

Tidak ketinggalan, Content Management System (CMS) yang tidak dikemaskini seperti Joomla, Wodpress, Drupal, Mambo, dan banyak lagi akan dihack dan diserang oleh para hackers. Apabila CMS diserang, secara automatik script yang diserang akan meng”overload”kan server. Kesimpulannya kat cni, hampa kena cepat2 update hampa punya CMS untuk mengelakkan server overload.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan