my big family...photos ni masa ayah dan bonda baru berkahwin.

my big family...photos ni masa ayah dan bonda baru berkahwin.

my big family...

my big family...

my big family...

my big family...

Jumaat, 4 November 2011

Facebook Boleh Digodam Dengan Mudah

Pada tahun 2010 kecoh mengenai Firesheep di mana ia dapat mencuri maklumat cookies akaun pengguna (termasuk username dan password) pada laman sosial seperti Facebook yang menggunakan rangkaian wifi yang sama. Add-on Firefox ini telah dicipta oleh Eric Butler di mana ia mungkin bertujuan menyedarkan pengguna tentang keselamatan rangkaian.

Kini mucul pula FaceNiff dari aplikasi Android di mana ia dapat menghijack akaun facebook pengguna lain dalam 1 rangkaian wifi yang sama (termasuk WEP, WPA, atau WPA2). Mungkin pengguna perlu berhati-hati ketika menyambung ke rangkaian wifi terutama di tempat-tempat terbuka. Silap hari bulan, dalam rangkain wifi tersebut terdapat pengguna Android yang melancarkan serangan FaceNiff.

Relevan dari kemunculan aplikasi ini mungkin bertujuan educational purpose. Tetapi mungkin juga ada pihak yang menyalahgunakan atas tujuan tertentu. Atau aplikasi ini dicipta mungkin untuk melariskan Android di mana saya yakin pasti ramai yang akan mencuba Android selepas ini gara-gara kemunculan FaceNiff. Ini kerana semakin hari semakin ramai yang ingin belajar untuk menggodam Facebook.

Sebagai langkah keselamatan, jika anda menyambung rangkaian wifi di tempat-tempat terbuka, dinasihatkan agar mengaktifkan fungsi HTTPS pada akaun Facebook dan Twitter. Lihat video di bawah bagaimana FaceNiff berfungsi.
http://nizamghazi.com/faceniff-kini-facebook-boleh-digodam-dengan-mudah/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan