my big family...photos ni masa ayah dan bonda baru berkahwin.

my big family...photos ni masa ayah dan bonda baru berkahwin.

my big family...

my big family...

my big family...

my big family...

Rabu, 26 Oktober 2011

Tips nak bertemu bakal mentua – Part 2

1. Bawak buah tangan

Sebelum berkunjung ke rumah bakal mertua, jangan lupa untuk membawa buah tangan. Jangan datang dengan tangan kosong jer… inilah kecantikan budaya Melayu sebenarnya. Kita disarankan untuk membawa buah tangan supaya (harap-harapnya) dapat mengambil hati mertua, menunjukkan yang kita seorang yang tidak kedekut dan menunjukkan yang kita nie kaya dengan budi pekerti orang Melayu… cewah..! Bukan nak suruh korang bawak benda yang mahal-mahal, tapi cukuplah sekadar kuih-muih sebagai pemanis mulut ataupun buah-buahan.
2. Jaga tingkah laku

Haa…. yang nie kena jaga kalau berhadapan dengan bakal mertua. You all kenalah tunjukkan sikap yang PALING baik di depan mereka. Misalnya cara pertuturan kena jaga – jangan berkasar dengan mereka, sebaliknya bercakaplah dengan nada yang lemah lembut . Dan jangan lupa untuk hormati mereka sebagai orang yang lebih tua dari kita, contohnya elakkan daripada memotong percakapan mereka. Sesungguhnya tingkah laku yang baik itu dapat menunjukkan peribadi kita, seterusnya akan dapat memikat hati bakal mertua… :-D

3. Bertenang dan jangan nervous/gelabah

Sebelum menjejakkan kaki ke rumah bakal ibu dan bapa mertua, tenangkan diri dan jangan berfikir yang bukan-bukan. Pengalaman first time nie memang agak menakutkan bagi sesetengah orang:-) Lebih-lebih lagi kepada mereka yang ada darah gemuruh atau sifat mudah gelabah… huhu. Bukannya aper.. cuma kalau kita cepat nervous, nanti fikiran jadi ‘blank’ dan mulut pulak terkunci ‘rapat’… nak bersalam pun tangan terketar-ketar…:-) Apa yang perlu anda buat is just try to stay positive and look at the brigt side. Jangan asyik pikir yang negative jer..
4. Beri perhatian dan sembang pasal topik-topik umum

Hmm… biasanya topik diskusi tu agak penting apabila bertemu dengan bakal mertua buat pertama kalinya. Tapi, nak cakap apa dengan orang-orang yang kita tak pernah jumpa dan bakal menjadi ibu bapa mertua kita pulak tue! Apa kata anda refer tips 1 & 3 daripada artikel Part 1 yang lepas. Setelah korang selidik tentang latarbelakang keluarga bakal mertua dan mintak tips daripada pasangan, korang mesti dah tau apa yang nak dicakapkan dengan mereka, betul tak? Contohnya kalau dah tau hobi pak mertua adalah pergi memancing, so ngko tanyalah camni, “Pak cik biasa pegi mancing kat mana?” atau “Ikan apa paling beso yang pak cik pernah tangkap?” … lebih kurang camnie laa…:-)

Apabila mereka menceritakan sesuatu, beri sepenuh perhatian dan jangan pulak ko pegi menyampuk tak tentu pasal.. biarkan mereka bercakap dan apabila mereka bertanya soalan, jawablah dengan baik dan sopan. Seperkara lagi, jangan bertanya tentang urusan peribadi atau perkara-perkara yang ahli keluarga jer yang patut tahu … you have to remember that you’re not in the family picture yet..:-) So, better stick to the basic questions okey…:-)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan