my big family...photos ni masa ayah dan bonda baru berkahwin.

my big family...photos ni masa ayah dan bonda baru berkahwin.

my big family...

my big family...

my big family...

my big family...

Jumaat, 30 Ogos 2013

lanjutan kisah laksmana bentan

pan. "Ingat Sejarah..., Ingat SEJARAH2U". :-)

Thursday, 19 March 2009

Makam Laksamana Bentan

Batu Asas Pengenalan Makam
Makam Laksamana Bentan terletak di Kampung Kelantan dan berhampiran dengan Tebing Sungai Kemang di Daerah Kota Tinggi.
Perjalanan ke Makam ini hanya sejauh dua km dari bandar Kota Tinggi. Dipercayai di sinilah telah disemadikan Megat Seri Rama yang juga dikenali sebagai Laksamana Bentan, pahlawan Melayu terbilang dan isterinya Dang Anum.
Nama sebenar Laksamana Bentan ialah Megat Seri Rama berasal dari Bentan Sumatera dan bertugas sebagai Panglima angkatan laut Sultan Mahmud Shah II (1685-1699). Megat Seri Rama telah menikam Sultan Mahmud sewaktu dijulang ketika dalam perjalanan menuju ke masjid untuk solat Jumaat.
Ini disebabkan dendamnya terhadap tindakan Sultan yang telah menjatuhkan hukuman bunuh ke atas isterinya sewaktu ketiadaan beliau mempertahankan negeri daripada serangan musuh. Dang Anum yang sedang mengandung telah dijatuhkan hukuman bunuh kerana dituduh memakan seulas nangka yang diambil dari kawasan larangan Diraja.

Makam Laksamana Bentan dan Isterinya Dang Anum
Namun demikian, Sultan sempat menikam balas Megat Seri Rama dan melafazkan sumpah bahawa "Orang-orang Bentan akan muntah darah jika berkunjung ke bumi Kota Tinggi selama tujuh keturunan". Peristiwa ini terkenal dengan 'Sultan Mahmud Mangkat Dijulang'.
Susunan batu bata bersaiz besar yang digunakan untuk membina tembok makam ini dipercayai adalah sebuah kota pertahanan pada zaman kesultanan melayu silam. Kedudukan di atas tebing tinggi Sungai Johor ini sangat sesuai digunakan sebagai tempat beristirehat dan meninjau kedatangan musuh.
Sumber: Jabatan Muzium Kota Tinggi

14 comments:

Auzaie S.M said...
Syukran,info yang bermakna :)
baru tahu mengapa sultan dibunuh
dan mengapa laksamana membunuh sultan..tapi sumbernya dari mana?
Mujahid Islah said...
Sumber rasmi belum lagi ust kenal pasti, tapi bukti makam dan sumber lisan turun temurun masih boleh diperolehi hingga sekarang.

Lazimnya, sumber penceritaan begini datang dari hikayat2 lama kerajaan negeri terbabit, misalnya maklumat ini dipetik menerusi sumber Muzium Kota Tinggi. Utk lebih lanjut, enta boleh ke sana untuk mengesahkan sumbernya.
NeSLo said...
mmg kene sumpah 7 keturunan ek?
kalo dihitung hingga skrg agak2 da keturunan ke brp?
faez razali said...
ni keturunan ku....but ak dah lepas 7 keturunan...sekarang ayah x lagi muntah darah...dulu ye....huhuhh
faez razali said...
ini keturunan ku...but ak dah lepas 7 keturunan....that way ayah ku x muntah darah....
Ependi Abidin said...
assalamualaikum..
perlu di tambahkan..bahwa laksemane Bentan juga mengeluarkan sumpah..bahwa jika air dari Bintan di minum oleh orang kote tinggi akan sakit perut dan terus meninggal...ini yg selalu di ceritekan oleh orang tue di Bentan..

walaikum salam wr.wb.

budak Bentan..
rayonniq said...
habisla saya la keturunan ketujuh
rayonniq said...
jadi saya la keturunan ke tujuh iaitu keturunan laksmana bentan
♥RoYaLdArkRoseS♥ said...
Also same goes to me.. But sye da lepas keturunan 7 tu.. Tah ke brape tak twu la.. Hihi.. Hye keturunan sume.. :)
volga said...
ada org tua yg bgtau semasa keadaan masa tu laksamana bentan mengamuk selama 70 hari/malam smpi titian darah terakhir. hnya bbrp ratus tahun kemudian br org jumpa mayat laksamana bentan dgn sultan mahmud yg tak reput dan berkeadaan baik manakala rakyat jelata tinggal tulang di sungai telor, kota tinggi. x ramai yg berani ke sg telor, kota tinggi. atas titah sultan johor masa tu, kedua2nya hendaklah dibawa pulang dr sg telor, dan disemadikan di makam yg sama. memandangkan kedua2nya tidak bersekutu di masa hidup, makam laksamana bentan berpindah sendiri ke tempat sekarang. banjir yg paling teruk pada tahun 1968, sehinggakan balai polis sebelah sungai kota tinggi tu nmpk bucu bumbung, ttp makam laksamana bentan ttp tidak akan tenggelam.
miz charming said...
hye keturunan2 sekalian , i am one of you . why not kita buat gathering untuk semua keturunan laksamana bentan ni ?
Linda Abd said...
mak saya keturunan bentan,pakcik saya pernah pergi ke makam sultan mahmud dia terus pengsan meracau2, masa tu moyang saya masih hidup dia lah yg tolong baik pulih kan pakcik saya..mak saya pergi kota tinggi mesti rasa mual nak muntah..dah habis 7 keturunan kot.saya takde apa2 pun
Linda Abd said...
mak saya keturunan bentan,pakcik saya pernah pergi ke makam sultan mahmud dia terus pengsan meracau2, masa tu moyang saya masih hidup dia lah yg tolong baik pulih kan pakcik saya..mak saya pergi kota tinggi mesti rasa mual nak muntah..dah habis 7 keturunan kot.saya takde apa2 pun
Nazri Mohamad said...
ramai rupanya keturunan aku...hehehe...aku kira keturunan ke8 la....tapi mak aku tak bagi aku pergi...sebab aku anak laki sorang...mak aku anak pertama...jadi mak aku cakap aku masih boleh terkena sumpahan 2...kalau korang semua nak tahu...PM kita 2 sedara jauh kita...dia ada kena mengena dengan kita,...tapi kita semua pown silap2 dah sedara jauh....PM kita najib 2 sedara jauh dah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan