Puasa ialah menahan diri daripada makan, minum dan bersetubuh mulai dari terbit fajar sehingga terbenam matahari kerana Allah Taala. Begitu juga hendaklah menahan diri daripada perkataan sia-sia, perkataan yang menimbulkan syahwat, perkataan yang diharamkan dan dimakruhkan menurut syarat-syarat yang telah ditentukan.
Bersempena dengan kedatangan Ramadhan al‐Mubarak ini, saya
diamanahkan oleh Jabatan Mufti Kerajaan Negeri Melaka untuk
membantangkan satu kertas kerja yang bertajuk Penghayatan Ramadhan
Menurut Sunnah Rasulullah ε Dan Para Sahabat: Peluang, Cabaran Dan
Tips Menanganinya. Justeru saya bahagikan kertas kerja ini berdasarkan
kerangka berikut:
i. Muqaddimah.
ii. Takrif puasa, ramadhan dan pensyariatannya.
iii. Penghayatan Ramadhan menurut sunah Rasulullah ε dan para sahabat.
iv. Peluang, cabaran dan tips menanganinya.
v. Penutup.
vi. Rujukan.
TAKRIF PUASA, RAMADHAN DAN PENSYARIATANNYA
Dalam bahagian ini dipecahkan kepada tiga tajuk utama.
Pertama: Takrif Puasa
Dari segi bahasa ialah menahan diri daripada melakukan sesuatu seperti makan,
minum dan bercakap. Hal ini berbetulan dengan firman Allah s.w.t
menceritakan perihal Maryam, melalui Surah Maryam, ayat 26:
Maksudnya: Sesungguhnya aku bernazar diam membisu kerana Allah yang bersifat
al‐Rahman.
Dari segi istilah syaraknya pula, puasa ialah menahan diri daripada sebarang
perkara yang membatalkannya bermula dari terbit fajar hingga matahari terbenam
dengan niat puasa.
Kedua: Takrif Ramadhan
Ramadhan pada bahasa dengan maksud kepanasan atau batu‐batu kecil yang
berada di padang pasir pada musim panas. Ia merupakan satu bulan daripada
bulan‐bulan Islam yang berada di antara Sya’ban dan Syawal. Bulan ini
ditaklifkan kepada umat Islam berpuasa.
Al‐Syeikh Sya’rawi di dalam al‐Fatawa berkata: Perkataan bulan ﺷﻬﺮ diambil
daripada maksud pemberitahuan dan penzahiran dan kadang‐kadang
dinamakan masa yang tetentu sebagai bulan.
Sesungguhnya matahari tidak mampu untuk diketahui berkenaan dengan
bulan kerana ia berfungsi hanya untuk menetukan hari. Matahari yang
muncul disebelah timur pada hari ini begitu juga akan muncul pada hari esok
mengikut sifat dan bentuknya yang sama. Sedangkan bulan dapat dipastikan
datang dengan Hilal (anak bulan) pada permulaan kemudian membesar
sehingga menjadi bulan mengambang yang penuh hingga kepada
kekurangan semula, justeru dapat di bezakan awal, pertengahan dan akhir
bulan.
Atas dasar inilah Allah s.w.t mengikat segala amalan ibadat dengan ayat
kauniyyah yang zahirah (tanda kekuasaan Allah yang zahir). Ayat di sini ialah
anak bulan selepas itu baru di ambil dari matahari hari tersebut kerana anak
bulan tidak memberikan kepada kamu kefahaman tentang hari justeru, kita
berhajat kepada kedua‐duanya. Dengan sebab itulah sentiasa bermula masa
ramadhan dengan malam dan segala ibadat di sini berkenaan dengan
ramadhan bahawa malam didahulukan sebagaimana yang ma’ruf (tidak ada
khilaf dalam masalah ini bahawa siang hari mendahului malam kecuali pada
satu ibadat iaitu wuquf di `arafah. Malam datang selepasnya).
Bulan ramadhan asalnya daripada kalimah ﺽ ﻡ ﺭ yang menunjukkan kepada
kepanasan atau kepada kepanasan yang membawa kepada dahaga begitu
juga pasir‐pasir yang panas di padang pasir. Al‐Qurtubi berkata: Dikatakan
dinamakan Ramadhan kerana ia membakar segala dosa dengan amalan yang
soleh. Ini kerana diambil dari perkataan ﺍﻹﺭﻣﺎﺽ yang bermaksud membakar.
kepanasan mau`izah dan fikrah pada urusan akhirat sebagaimana pasir dan
Ada pendapat mengatakan kerana hati‐hati dapat mengambil padanya dari
batu menjadi panas dengan sebab panahan cahaya matahari. Seolah‐olah
manusia ketika mereka datang untuk meletakkan nama‐nama berbetulan
pada ramadhan pada waktu yang panas terik (sebagaimana bulan rabi’ yang
pertama dan kedua berlaku dalam musim bunga) ini menunjukkan mereka
memerhatikan sifat bulan ketika menamainya, kemudian berlangsungnya
masa yang khas bagi orang arab sebagai hilali pada zaman yang am sebagai
syamsi. Kemudian datangnya ramadhan pada musim sejuk dan juga
datangnya ramadhan pada musim luruh, tetapi saat penamaan adalah pada
musim panas, justeru penamaan tersebut berkenaan dengan ramadhan dilihat
pada waktu dinamakannya. Seolah‐olah Allah yang sebenarnya telah
memilih bagi bulan ini dengan nama yang tersebut untuk menunjukkan
betapa masyaqqah untuk ditempuhi oleh orang yang berpuasa.
Ketiga: Pensyariatan Puasa
Puasa bulan Ramadhan telah difardhukan pada bulan Sya’ban tahun ke‐2
Hijrah. Sebelum itu amalan puasa telah pun biasa dilakukan di kalangan
umat terdahulu dan ahli kitab yang sezaman dengan Nabi ε. Hal ini
berdasarkan firman Allah Ι dalam Surah al‐Baqarah, ayat 183:
Maksudnya: Wahai orang‐orang yang beriman kamu diwajibkan berpuasa
sebagaimana diwajibkan ke atas orang‐orang yang terdahulu daripada kamu supaya
Sayid Qutub berkata: Demikianlah ayat ini menonjolkan matlamat agung dari
kamu bertaqwa.
ibadat puasa itu iaitu untuk mencapai taqwa. Taqwa itulah yang bersemarak
di dalam hati ketika ia mengerjakan fardhu puasa kerana menjunjung
perintah Allah dan mengutamakan keredhaan‐Nya. Taqwa itulah yang
mengawal hati dari merosakkan ibadat puasa dengan maksiat walaupun
maksiat yang berbisik di dalam hati. Orang‐orang yang dihadapkan ayat‐ayat
al‐Quran ini kepada mereka memang sedar betapa tingginya maqam taqwa
di sisi Allah dan betapa berat timbangannya di dalam neraca Allah Ι. Taqwa
itulah matlamat yang ditujukan oleh jiwa mereka, dan ibadat puasa hanya
merupakan salah satu alat untuk mencapai taqwa dan salah satu jalan yang
menyampaikan kepada taqwa. Oleh sebab itulah ayat ini mengangkatkan
taqwa di hadapan mata mereka selaku matlamat yang gemilang yang dituju
oleh mereka menerusi ibadat puasa.
Akan tetapi kewajipan berpuasa pada bulan Ramadhan belum disyariatkan
lagi ketika itu. Persamaan antara mereka dengan umat‐umat terdahulu
adalah dari segi pensyariatan puasa itu sahaja. Kemudian umat Nabi
Muhammad s.a.w secara khususnya difardhukan puasa bulan Ramadhan
tersebut berdasarkan Surah al‐Baqarah, ayat 185:
Maksudnya: Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah bulan Ramadhan yang
padanya diturunkan al‐Quran menjadi petunjuk bagi sekelian manusia dan menjadi
keterangan‐keterangan yang menjelaskan petunjuk dan menjelaskan perbezaan antara
yang benar dan yang salah. Oleh itu sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan
PENGHAYATAN RAMADHAN MENURUT SUNNAH RASULULLAH ε DAN
anak bulan Ramadhan atau mengetahuinya hendaklah ia berpuasa bulan itu.
PARA SAHABAT
Rasulullah s.a.w amat bergembira dengan kedatangan Ramadhan al‐
Mubarak, bahkan baginda menganjurkan para sahabat supaya bergembira
dengan mengisi ketaatan yang penuh sama ada fardhu ataupun sunat bagi
menghiasi Ramadhan al‐Mubarak. Dengan sebab itu banyak hadith‐hadith
yang menunjukkan kelebihan dan keutamaan Ramadhan dan puasa serta
acara sunat yang lain untuk menambahkan lagi koleksi pahala di sisi Allah.
Di sini dinyatakan hadith‐hadith antaranya:
1. Hadith riwayat Ahmad, al‐Bukhari dan Muslim daripada Sahl bin Sa’d,
sabda Rasulullah:
ﺇ ﻥﱠ ﰲ ﺍ ﳉﹶ ﻨ ﺔِ ﺑﺎﺑﺎ ﻳ ﻘ ﺎ ﻝﹸ ﻟﹶ ﻪ ﺍ ﻟ ﺮ ﻳ ﺎ ﻥﹸ ﻳ ﺪ ﺧ ﻞﹸ ﻣِ ﻨ ﻪ ﺍ ﻟ ﺼ ﺎ ﺋِ ﻤ ﻮ ﻥﹶ ﻳ ﻮ ﻡ ﺍ ﻟ ﻘِ ﻴ ﺎ ﻣ ﺔِ ، ﻻ ﻳ ﺪ ﺧ ﻞﹸ ﻣِ ﻨ ﻪ ﺃ ﺣ ﺪ ﻏﹶﻴﺮﻫﻢ، ﻳ ﻘﹶ ﺎ ﻝﹸ:
ﺃ ﻳ ﻦ ﺍﻟﺼﺎﺋِﻤﻮﻥﹶ؟ ﻓﹶ ﻴ ﻘﹸ ﻮ ﻣ ﻮ ﻥﹶ ﻓﹶ ﻴ ﺪ ﺧ ﻠ ﻮ ﻥ ، ﻓﺈﺫﺍ ﺩ ﺧ ﻠﹸ ﻮ ﺍ ﺃ ﻏﹾ ﻠ ﻖ ﻋﻠﹶﻴﻬِﻢ، ﻓﹶ ﻠﹶ ﻢ ﻳ ﺪ ﺧ ﻞﹾ ﻣِ ﻨ ﻪ ﺃ ﺣ ﺪ
Maksudnya: Sesungguhnya dalam syurga terdapat sebuah pintu yang dikenali
dengan nama Rayyan, dimana memasuki daripadanya orang‐orang yang
berpuasa pada hari kiamat dan yang lain tidak berhak. Dikatakan mana orang
yang berpuasa? Lantas mereka bangun dan masuk melaluinya. Apabila selesai
ditutup dan tiada yang lain berhak memasukinya.
2. Hadith riwayat Ahmad dan al‐Nasa`ie, daripada Abu Hurairah. Sabda
Rasulullah:
ﺍ ﻟ ﺼ ﻴ ﺎ ﻡ ﺟ ﻨ ﺔﹲ
3. Hadith riwayat Ibn Majah dan al‐Hakim, daripada Ibn Umar bahawa
Maksudnya: Puasa sebagai perisai.
Nabi bersabda:
ﺇ ﻥﱠ ﻟِ ﻠ ﺼ ﺎ ﺋِ ﻢِ ﻋِ ﻨ ﺪ ﻓِ ﻄﹾ ﺮِ ﻩِ ﺩ ﻋ ﻮ ﺓﹰ ﻻ ﺗ ﺮ ﺩ
Maksudnya: Sesungguhnya bagi orang yang berpuasa ketika berbuka
mempunyai doa mustajab yang tidak ditolak.
4. Hadith riwayat al‐Baghawi dari seorang lelaki di kalangan sahabat.
Firman Allah dalam hadith qudsi:
ﺍﳊﺴﻨﺔ ﺑﻌﺸﺮ ﻭﺃﺯﻳﺪ، ﻭﺍﻟﺴﻴﺌﺔ ﻭﺍﺣﺪﺓ ﻭﺃﳏﻮﻫﺎ، ﻭﺍﻟﺼﻮﻡ ﱄ ﻭﺃﻧﺎ ﺃﺟﺮﻱ ﺑﻪ، ﺍﻟﺼﻮﻡ ﺟﻨﺔ ﻣﻦ ﻋﺬﺍﺏ
ﺍﷲ ﻛﻤﺠﻦ ﺍﻟﺴﻼﺡ ﻣﻦ ﺍﻟﺴﻴﻒ
Maksudnya: Satu kebajikan dengan sepuluh kali ganda dan ditambah, dan satu
kejahatan hanya dibalas satu dan mungkin Aku hapuskannya, dan puasa untuk‐
Ku, dan Akulah yang membalasnya. Puasa sebagai perisai dari azab Allah
sebagaimana penyangga, sebagai perisai dari mata pedang.
5. Hadith riwayat al‐Baihaqi di dalam al‐Syu`ab daripada Abu Hurairah,
Rasulullah bersabda:
ﺍﻟﺼﻴﺎﻡ ﻧﺼﻒ ﺍﻟﺼﱪ، ﻭﻋﻠﻰ ﻛﻞ ﺷﻲﺀ ﺯﻛﺎﺓ، ﻭﺯﻛﺎﺓ ﺍﳉﺴﺪ ﺍﻟﺼﻴﺎﻡ
Maksudnya: Puasa adalah separuh kesabaran, dan di atas setiap sesuatu
mempunyai zakat, dan zakat jasad ialah puasa.
6. Hadith riwayat al‐Nasa`ie daripada Abi Sa`id:
Maksudnya: Siapa yang berpuasa sehari semata‐mata pada jalan Allah nescaya
ﻣﻦ ﺻﺎﻡ ﻳﻮﻣﺎ ﰲ ﺳﺒﻴﻞ ﺍﷲ ﺑﺎﻋﺪ ﺍﷲ ﻭﺟﻬﻪ ﻣﻦ ﺟﻬﻨﻢ ﺳﺒﻌﲔ ﻋﺎﻣﺎ
Allah menjauhkan wajahnya dari neraka jahannam selama 70 tahun.
7. Hadith riwayat Ibn Mandah di dalam `Amali, daripada Ibn Umar dan al‐
Dailami, daripada Abdullah bin Abu Aufa bahawa sesungguhnya Nabi ε
bersabda:
ﺻﻤﺖ ﺍﻟﺼﺎﺋﻢ ﺗﺴﺒﻴﺢ ﻭﻧﻮﻣﻪ ﻋﺒﺎﺩﺓ ﻭﺩﻋﺎﺅﻩ ﻣﺴﺘﺠﺎﺏ ﻭﻋﻤﻠﻪ ﻣﻀﺎﻋﻒ
Maksudnya: Diam orang yang berpuasa merupakan tasbih, tidurnya merupakan
ibadat, doanya mustajab dan amalannya digandakan.
8. Hadith riwayat al‐Bukhari dan Muslim:
ﺇﺫﺍ ﺟ ﺎ ﺀَ ﺭ ﻣ ﻀ ﺎ ﻥﹸ ﻓﹸ ﺘِ ﺤ ﺖ ﺃﹶ ﺑ ﻮ ﺍ ﺏ ﺍ ﳉﹶ ﻨ ﺔِ ﻭ ﻏﹸ ﻠﱢ ﻘﹶ ﺖ ﺃ ﺑ ﻮ ﺍ ﺏ ﺍ ﻟ ﻨ ﺎ ﺭِ ﻭ ﺻ ﻔﱢ ﺪ ﺕِ ﺍ ﻟ ﺸ ﻴ ﺎ ﻃِ ﲔ
Maksudnya: Apabila datangnya Ramadhan nescaya dibuka pintu‐pintu syurga,
ditutup pintu‐pintu neraka dan diikat syaitan‐syaitan.
9. Hadith riwayat Ahmad, al‐Bukhari dan Muslim, begitu juga dengan Ashab
al‐Sunan:
ﻣ ﻦ ﺻ ﺎ ﻡ ﺭ ﻣ ﻀ ﺎ ﻥﹶ ﺇﳝﺎﻧﺎ ﻭ ﺍ ﺣ ﺘِ ﺴ ﺎ ﺑ ﺎ ﻏﹸ ﻔِ ﺮ ﻟﹶ ﻪ ﻣﺎ ﺗ ﻘﹶ ﺪ ﻡ ﻣِ ﻦ ﺫﹶ ﻧ ﺒِ ﻪِ
Maksudnya: Siapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan
ihtisab, nescaya diampun baginya dosa yang terdahulu.
|
my big family...photos ni masa ayah dan bonda baru berkahwin.
my big family...
my big family...
Isnin, 16 Julai 2012
Erti Puasa
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan